
Ifølge Bekendtgørelse om erhvervsuddannelser skal et kvalitetssystem sikre løbende udvikling af kvaliteten på uddannelserne.
SOSU Syds kvalitetssystem har til formål at leve op til bekendtgørelsens krav om beskrivelse af systemet, løbende evaluering og opfølgning på mål, resultater og indsatser. Samtidig understøtter lokale initiativer kvalitetsudviklingen og medvirker dermed til at skabe et stærkt læringsmiljø til gavn for elevernes uddannelse.
På SOSU Syd anvendes strategiske værktøjer til at skabe systematik omkring kvalitetsarbejdet. Der tilstræbes en positiv udvikling af kvaliteten, med udgangspunkt i skolens strategi 2024-26, og samtidig fastholdelse af et allerede højt kvalitetsniveau.
I nedenstående felter præsenteres en nærmere beskrivelse af kvalitetsarbejdet på SOSU Syd.
På SOSU Syd arbejdes der systematisk med kvalitetsarbejdet. Dette arbejde drives bl.a. af skolens kvalitetsteams, der sikrer procedurer og indhold samt inddragelse af data og relevante parter (jf. model)
Kilde: Involverende kvalitetsudvikling.pdf
Bærende processer i involverende kvalitetsudvikling
Skolens kvalitetsarbejde er organiseret i tre teams inden for områderne:
- Undervisning
- Økonomi
- AMU
Procedurerne omkring kvalitetsarbejdet tager bl.a. afsæt i:
- Løbende resultatvurdering
- Selvevaluering
- Indsats- og opfølgningsplan
Skolens drifts- og kvalitetsarbejde tager afsæt i en årsplan, hvor der beskrives, hvornår og hvordan der arbejdes med de forskellige elementer. Årsplanen fungerer som et internt arbejdsdokument, der sikrer overblik og kontrol.
Årsplanen monitoreres af skolens strategi- og kommunikationskonsulent, digitaliseringskonsulent samt ledelseskonsulent med det formål at sikre den løbende kvalitetsudvikling.
I arbejdet omkring kvalitet indhentes og monitoreres data, der har betydning for SOSU Syds kvalitetsarbejde. Følgende giver overblik over centrale datapakker.
Nøgletal 1):
Relateret til De fire klare mål for erhvervsuddannelsernes udvikling – 2024
Nøgletal 2):
Relateret til Lov om gennemsigtighed og åbenhed – 2024 og screeningsindikatorer for det risikobaserede kvalitetstilsyn.
Nøgletal klare mål 2022 – 2023
Strategierne på SOSU Syd har til formål at sætte retning for det daglige arbejde og med kvalitet og udvikling.
Særligt den overordnede strategi på SOSU Syd medvirker til at underbygge kvalitetsarbejdet.
På SOSU Syd arbejdes der kontinuerligt med kvalitet gennem indsatser med det formål at sikre høj kvalitet i uddannelsesforløbene
I forlængelse heraf fremhæves i Aftaletekst om SOSU-uddannelserne tre overordnede temaer omhandlende kvalitet, rekruttering og gennemførelse. Således arbejder SOSU Syd med egne institutionsspecifikke mål i forlængelse af de uddannelsespolitiske.
Skolen arbejder med lokalt bestemt indsatsområde, hvor der i processen følger selvevaluering og opfølgning. Planen tilpasses årligt med halvårlig opfølgning og løbende evaluering i de enkelte områder. Kadencer ligger i øvrigt inden for rammerne af skolens overordnede kvalitetssystem og årsplan.

I arbejdet med kvalitetsudvikling drifter skolens underviserteams og udviklingsteamet ligeledes indsatser samt Projekter og udviklingsarbejde
Følgende indeholder konklusioner af obligatoriske evalueringer, der bidrager til skolens kvalitetsarbejde. Målingerne og evalueringerne bidrager ydermere til overordnet og intern benchmarking.
ETU – Elevtrivselsundersøgelse (årlig):
VTU – Virksomhedstilfredshedsmåling (årlig):
MTU – Medarbejderstilfredshedsundersøgelse (biennal SOSU Syd):
- MTU 2025
UMV – Undervisningsmiljøundersøgelse (triennal):
Følgende beskriver karaktergennemsnit for uddannelserne på SOSU Syd.
|
2024 |
2023 |
2022 |
2021 |
SSA | 9,5 | 9,7 | 9,3 | 9,4 |
SSH | 7,9 | 7,3 | 8,3 | 7,8 |
PAU | 10,7
|
10,7 | 10,4 | 10,1 |