kursus1    kursus2    kursus3    kursus4

(Klik på billederne for at gå direkte til kategorien) Kursusudbud 2019/2020


 Der er i 2017 indgået en samarbejdsaftale mellem SOSU Syd, SOSU Fyn og SOSU Esbjerg omkring fælles udbud af AMU-kurser  - klik her for at se hvad det betyder for dig.

Der kan opleves problemer med visningen i Internet Explorer - derfor anbefaler vi at der bruges Google Chrome eller Microsoft Edge.


 

Opkvalificering i neuropædagogik med

Valgte hold
Kursussted Eksern afholdelse, Parkvej 20, Guderup, 6430 Nordborg
Tilmeldingsfrist 16. december 2019
Startdato 8. januar 2020
Slutdato 5. februar 2020
Varighed 5,0 dage
Deltagerpris 2367,50 kr.
Pris for ledige 2367,50 kr.
Pris udenfor AMU-målgruppe 2367,50 kr.
Undervisningsform Dagundervisning
Undervisningstid 08:00-15:24
Beskrivelse Deltageren kan anvende en neuropædagogisk tilgang som et redskab i det pædagogiske arbejde med børn, unge og voksne. Med udgangspunkt i et grundlæggende indblik i hjernens funktioner, udvikling, og sanseintegration kan deltageren observere barnet/den unge/den voksne samt inddrage denne viden og observationer i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde. I det arbejde kan deltageren tage afsæt i den enkeltes behov, forudsætninger og udviklingsmuligheder samt reflektere over betydningen af egen adfærd i samspillet med barnet/den unge/den voksne. Desuden kan deltageren videregive relevante observationer til kolleger, pårørende og andre professionelle omkring barnet/den unge/den voksne.
Kontaktperson kursussekretær
Telefonnr 73331522
Email kurser@sosu-syd.dk
Kviknummer 54540620amu007
Minimum antal deltagere 16
Maksimum antal deltagere 27
27 ledige pladser
Fag til kurset:
Arbejdet med lavaffektive metoder - Low Arousal
Skolefagkode: 48390
Varighed: 2,0 dage
Timer pr dag: 7,4

Deltagerpris: 993,00 kr.
Pris for ledige: 993,00 kr. (Jobcenteret afholder kursusudgiften, hvis du har ret til 6 ugers jobrettet uddannelse i henhold til positiv listen)
Pris udenfor AMU-målgruppe: 993,00 kr.

Målgruppe
Målgruppen for uddannelsen er faglærte og ufaglærte medarbejdere, der arbejder inden for det socialpsykiatriske område og voksenhandicapområdet. Det kan eksempelvis være pædagogmedhjælpere, værkstedsassistenter og pædagogiske assistenter. Ligeledes er uddannelsen også rettet mod det specialpædagogiske område i forhold til børn og unge med udviklingsforstyrrelser og/eller problemskabende adfærd, hvor målgruppen er familieplejere.

Formål:
Efter uddannelsen kan du med viden om lavaffektive metoder tilrettelægge og gennemføre en trivselsfremmende indsats i samarbejde med borgeren. Du lærer at kommunikere, identificere og forebygge i forhold til borgerens stress-belastning og heraf minimere konflikter med afsæt i lavaffektive metoder, der tager højde for at borgerens problemskabende adfærd er en form for mestringsstrategi.

Indhold:
Deltageren kan, med afsæt i en forståelse for konfliktminimering, ikke-konfrontation og forebyggende indsats med fokus på metoden Low Arousal, skabe afstemte relationer til borgere med kognitive funktionsnedsættelser og problemskabende adfærd, og herigennem skabe en trivselsfremmende indsats, der minimerer problemskabende adfærd og magtanvendelser i det pædagogiske arbejde. Deltageren har forståelse for de grundlæggende principper i Low Arousal og kan forstå problemskabende adfærd som en mestringsstrategi for borgeren, og tilpasse eventuelle krav i forhold hertil. Deltageren kan, på baggrund af viden om affektregulering og selvkontrol, identificere, forebygge og håndtere for høj eller for lav arousal og tilpasse egen adfærd, samt pædagogiske og fysiske rammer til gavn for borgerens trivsel. Deltageren har viden om stress, og kan på baggrund af iagttagelser udarbejde enkle stress-analyser, samt vurdere borgerens samlede stress-belastning i en given situation, og justere den pædagogiske indsats og forventninger på denne baggrund. Deltageren har forståelse for eget og kollegers ansvar i konflikter, og kan reflektere over egen og kollegers rolle i borgerens liv. Deltageren kan på baggrund heraf indgå i faglig sparring med kolleger med sigte på at minimere konflikter.
Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejde
Skolefagkode: 44859
Varighed: 3,0 dage
Timer pr dag: 7,4

Deltagerpris: 1374,50 kr.
Pris for ledige: 1374,50 kr. (Jobcenteret afholder kursusudgiften, hvis du har ret til 6 ugers jobrettet uddannelse i henhold til positiv listen)
Pris udenfor AMU-målgruppe: 1374,50 kr.

Målgruppe
Målgruppen for uddannelsen er faglærte og ufaglærte medarbejdere, der varetager pædagogisk arbejde for og med børn, unge, voksne og ældre - herunder ældre med demens. Medarbejderne kan eksempelvis være pædagogiske assistenter, dagplejere, pædagogmedhjælpere, familieplejere, social- og sundhedshjælpere samt social- og sundhedsassistenter.

Formål:
Efter uddannelsen kan du anvende en neuropædagogisk tilgang som et redskab i det pædagogiske arbejde med børn, unge og voksne. Uddannelsen giver dig indblik i hjernens funktioner og sanseintegration. Du lærer at tage afsæt i den enkeltes behov, forudsætninger og udviklingsmuligheder i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde samt at reflektere over betydningen af din egen adfærd i samspillet.

Indhold:
Deltageren kan anvende en neuropædagogisk tilgang som et redskab i det pædagogiske arbejde med børn, unge og voksne.Med udgangspunkt i et grundlæggende indblik i hjernens funktioner, udvikling, og sanseintegration kan deltageren observere barnet/den unge/den voksne samt inddrage denne viden og observationer i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde. I det arbejde kan deltageren tage afsæt i den enkeltes behov, forudsætninger og udviklingsmuligheder samt reflektere over betydningen af egen adfærd i samspillet med barnet/den unge/den voksne. Desuden kan deltageren videregive relevante observationer til kolleger, pårørende og andre professionelle omkring barnet/den unge/den voksne.

Socialpsykiatri og fysisk/psykisk handicap

Øvrige kurser Antal hold Status
Had. Dagpleje - eval. af lærerplanskurset 1 Ledige pladser
AMU kurser Antal hold Status
Arbejde med sindslidende med misbrug, m/fjernundervisning 1 Ledige pladser
Borgere med misbrugsproblemer, m/fjernundervisning 1 Ledige pladser
Farmakologi i psykiatrien 1 Ledige pladser
Farmakologi i somatikken 6 Ledige pladser
Kompetenceforløb for ufaglærte - SOSU 1 Ledige pladser
Kontakt med sindslidende borgere i hjemmeplejen, m/fjernundervisning 1 Ledige pladser
Medicinadministration m/fjernundervisning 1 Ledige pladser
Kompetenceforløb for ufaglærte - SOSU 1 Ledige pladser
Medvirken til lægemiddelbrug m/fjernundervisning 1 Ledige pladser
Medvirken til rehabilitering, m/fjernundervisning 0 Kontakt skolen
Neuropædagogik som redskab i pæd. arb. m/sansestim 0 Kontakt skolen
Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejde, Aabenraa Kommune 2 Ledige pladser
Neuropædagogik som redskab i det pæd. arbejde 2 Ledige pladser
Opkvalificering neuropædadagogik 0 Kontakt skolen
Opkvalificering i neuropædagogik med 1 Ledige pladser
Omsorg for personer med demens 0 Kontakt skolen
Personer med demens 0 Kontakt skolen
Pleje af den svært overvægtige borger 0 Kontakt skolen
Praktivejl. af PAU og SOSU-elever nye vejledere 1 Ledige pladser
Praktikvejledning Pau og Sosu elever - overbygning 1 Ledige pladser
Rehabilitering som arbejdsform 2 Ledige pladser
Selvstændigt arbejde m/rehab., m/fjernundervisning 0 Kontakt skolen
Tidlig opsporing af sygdomstegn m/fjernundervis. 0 Kontakt skolen
Uhensigtsmæssig adfærd og udadreageren ved demens 2 Ledige pladser
Velfærdsteknologi i det daglige omsorgsarbejde 0 Kontakt skolen
Voldsforebyggelse, konfliktløsning og udvikling, m/fjernundervisning 1 Ledige pladser
Ikke planlagte kurser
Individuel kompetencevurdering i AMU
Medvirken til rehabilitering
Webdesign byro aabenraa