kursus1    kursus2    kursus3    kursus4

(Klik på billederne for at gå direkte til kategorien) Kursusudbud 2019/2020


 Der er i 2017 indgået en samarbejdsaftale mellem SOSU Syd, SOSU Fyn og SOSU Esbjerg omkring fælles udbud af AMU-kurser  - klik her for at se hvad det betyder for dig.

Der kan opleves problemer med visningen i Internet Explorer - derfor anbefaler vi at der bruges Google Chrome eller Microsoft Edge.


 

6 ugers jobrettet uddannelse, Pæd

Valgte hold
Kursussted Social og Sundhedsskolen Syd, Bjerggade 4M, 6200 Aabenraa
Tilmeldingsfrist 27. januar 2020
Startdato 17. februar 2020
Slutdato 26. marts 2020
Varighed 29,0 dage
Deltagerpris 18026,00 kr.
Pris for ledige 18026,00 kr.
Pris udenfor AMU-målgruppe 18026,00 kr.
Undervisningsform Dagundervisning
Undervisningstid 08:00-15:24
Beskrivelse 6 ugers jobrettet uddannelse, Pæd - Forløbet henvender sig til medarbejdere, der både ønsker at blive introduceret til og som har erfaring med det pædagogiske område. Den jobrettede uddannelse retter sig både mod normalområdet og specialområdet. Derved tilbydes en grundlæggende indsigt i pædagogisk arbejde, som der gradvist bygges vieder på med en samling af specialpædagogiske metoder og redskaber, knyttet til ny faglig viden inden for det specialpædagogiske arbejde. Fagene I kommer igennem; 48040 - Pædagogmedhjælper i daginstitutioner 47259 - Borgere med misbrugsproblemer 49489 - Medvirken ved medicinadministration 42834 - Anerkendende kommunikation 44859 - Neuropædagogik i pædagogisk arbejde
Kontaktperson kursussekretær
Telefonnr 73334300
Email kurser@sosu-syd.dk
Kviknummer 54540620amu009
Minimum antal deltagere 16
Maksimum antal deltagere 27
27 ledige pladser
Fag til kurset:
Anerkendende kommunikation i omsorgsarbejdet
Skolefagkode: 42834
Varighed: 3,0 dage
Timer pr dag: 7,4

Deltagerpris: 1930,00 kr.
Pris for ledige: 1930,00 kr. (Jobcenteret afholder kursusudgiften, hvis du har ret til 6 ugers jobrettet uddannelse i henhold til positiv listen)
Pris udenfor AMU-målgruppe: 1930,00 kr.

Målgruppe
Medarbejdere, der er ufaglærte eller har en erhvervsuddannelse, og som arbejder med sundhed, omsorg og pleje eller pædagogisk arbejde. F.eks. social- og sundhedsassistenter, social- og sundhedshjælpere, pædagogiske assistenter, pædagogmedhjælpere, dagplejere, klubmedarbejdere, plejere, portører, omsorgsmedhjælpere, værkstedsassistenter m.v.

Formål:
Deltagerne opnår kommunikationsredskaber og færdigheder i de grundlæggende principper for anerkendende kommunikation. Kurset omfatter relevante værdier og bestemmelser i sundhedsloven, serviceloven eller dagtilbudsloven.

Indhold:
I det daglige arbejde kan deltageren påtage sig det professionelle ansvar for at etablere anerkendende relationer i arbejde med sundhed, omsorg og pleje eller i pædagogisk arbejde. I det arbejde kan deltageren tage udgangspunkt i de relevante værdier, der afspejles i formålsparagraffen for enten sundhedsloven, serviceloven eller dagtilbudsloven. På baggrund af forståelse for anerkendende grundprincipper kan deltageren i sin daglige praksis anvende grundlæggende anerkendende kommunikationsredskaber. Deltageren kan endvidere bidrage til og tage ansvar for respektfuld, værdig og udviklende dialog med brugere/børn/patienter, pårørende og kollegaer.
Borgere med misbrugsproblemer
Skolefagkode: 47259
Varighed: 5,0 dage
Timer pr dag: 7,4

Deltagerpris: 3070,00 kr.
Pris for ledige: 3070,00 kr. (Jobcenteret afholder kursusudgiften, hvis du har ret til 6 ugers jobrettet uddannelse i henhold til positiv listen)
Pris udenfor AMU-målgruppe: 3070,00 kr.

Målgruppe
Målgruppen for uddannelsen er faglærte og ufaglærte medarbejdere, der varetager pleje- og omsorgsarbejde for og med borgere med misbrugsproblemer. Medarbejderne kan eksempelvis være social- og sundhedshjælpere, social- og sundhedsassistenter, pædagogiske assistenter m.fl.

Formål:
Efter uddannelsen kan du genkende tegn og signaler hos borgere med misbrugsproblemer. Du får bl.a. kendskab til fysiske, psykiske og sociale problemstillinger i forhold til misbrug. Du lærer desuden om din egen rolle og om at inddrage samarbejdspartnere og videregive relevante observationer.

Indhold:
Deltageren kan på baggrund af et vist problemkendskab og/eller erfaringer identificere tegn og signaler hos borgere med misbrugsproblemer. Deltageren kender de fysiske, psykiske og sociale problematikker i forhold til misbrug og kan i det daglige pleje- og omsorgsarbejde samarbejde med borgeren med respekt for borgerens livssituation. Deltageren kan forebygge problemer i samarbejdet på baggrund af viden om, hvordan misbrug kan påvirke adfærden, og har desuden forståelse for misbrugets konsekvenser for borgerens relationer og netværk. Deltageren kan på baggrund af kendskab til teorier om årsager til misbrug reflektere over egen praksis, herunder betydningen af myter, fordomme og egne holdninger til misbrug. Deltageren kan udføre arbejdet i overensstemmelse med gældende lovgivning. På baggrund af forståelse for sin egen rolle kan deltageren vurdere behovet for at inddrage relevante samarbejdspartnere og videregive relevante observationer.
Medvirken ved medicinadministration
Skolefagkode: 49489
Varighed: 3,0 dage
Timer pr dag: 7,4

Deltagerpris: 1930,00 kr.
Pris for ledige: 1930,00 kr. (Jobcenteret afholder kursusudgiften, hvis du har ret til 6 ugers jobrettet uddannelse i henhold til positiv listen)
Pris udenfor AMU-målgruppe: 1930,00 kr.

Målgruppe
Uddannelsen henvender sig til faglærte og ufaglærte medarbejdere, der varetager sundhedsfagligt og/eller pædagogisk arbejde med børn, unge, voksne og ældre. Medarbejderne kan fx være social- og sundhedshjælpere, pædagogiske assistenter, dagplejere, pædagogmedhjælpere eller familieplejere, der fx arbejder inden for det nære sundhedsvæsen, på dagtilbudsområdet, eller på specialområdet.

Formål:
Efter uddannelsen kan du medvirke ved medicinadministration inden for dit ansvars- og kompetenceområde med afsæt i arbejdspladsens instrukser og gældende lovgivning. Uddannelsen giver dig viden om hvordan du udleverer medicin, hjælper borgeren med korrekt indtagelse og observerer og reagerer på forandringer ud fra viden om virkning, bivirkning og interaktioner hos de hyppigst forekommende lægemidler i din praksis. Endvidere bliver du styrket i det tværprofessionelle og tværsektorielle samarbejde inden for dit jobområde med henblik på øget patientsikkerhed.

Indhold:
Deltageren kan medvirke ved medicinadministration, herunder kan deltageren: - udlevere medicin og hjælpe borgeren med at indtage denne korrekt. - observere og reagere på forandringer i borgerens adfærd i forhold til den medicinske behandling og på baggrund af viden om medicinens virkning, bivirkning og interaktioner.- samarbejde med borgeren om at indtage medicinen korrekt ud fra borgerens forudsætninger, behov og ønsker. - handle ud fra bevidsthed om eget ansvars- og kompetenceområde og kan arbejde ud fra arbejdspladsens instrukser, herunder delegeringsansvar i henhold til gældende lovgivning.- dokumentere og videregive relevante observationer ved forandringer i borgerens tilstand og ved afvigelser ved medicingivning. Deltageren har kendskab til utilsigtede hændelser.- samarbejde med borgeren om videregivelse af relevante informationer til pårørende, tværfaglige og tværsektorielle samarbejdspartnere ud fra gældende lovgivning.
Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejde
Skolefagkode: 44859
Varighed: 3,0 dage
Timer pr dag: 7,4

Deltagerpris: 1930,00 kr.
Pris for ledige: 1930,00 kr. (Jobcenteret afholder kursusudgiften, hvis du har ret til 6 ugers jobrettet uddannelse i henhold til positiv listen)
Pris udenfor AMU-målgruppe: 1930,00 kr.

Målgruppe
Målgruppen for uddannelsen er faglærte og ufaglærte medarbejdere, der varetager pædagogisk arbejde for og med børn, unge, voksne og ældre - herunder ældre med demens. Medarbejderne kan eksempelvis være pædagogiske assistenter, dagplejere, pædagogmedhjælpere, familieplejere, social- og sundhedshjælpere samt social- og sundhedsassistenter.

Formål:
Efter uddannelsen kan du anvende en neuropædagogisk tilgang som et redskab i det pædagogiske arbejde med børn, unge og voksne. Uddannelsen giver dig indblik i hjernens funktioner og sanseintegration. Du lærer at tage afsæt i den enkeltes behov, forudsætninger og udviklingsmuligheder i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde samt at reflektere over betydningen af din egen adfærd i samspillet.

Indhold:
Deltageren kan anvende en neuropædagogisk tilgang som et redskab i det pædagogiske arbejde med børn, unge og voksne.Med udgangspunkt i et grundlæggende indblik i hjernens funktioner, udvikling, og sanseintegration kan deltageren observere barnet/den unge/den voksne samt inddrage denne viden og observationer i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde. I det arbejde kan deltageren tage afsæt i den enkeltes behov, forudsætninger og udviklingsmuligheder samt reflektere over betydningen af egen adfærd i samspillet med barnet/den unge/den voksne. Desuden kan deltageren videregive relevante observationer til kolleger, pårørende og andre professionelle omkring barnet/den unge/den voksne.
Pædagogmedhjælpere i daginstitutioner
Skolefagkode: 48040
Varighed: 15,0 dage
Timer pr dag: 7,4

Deltagerpris: 9166,00 kr.
Pris for ledige: 9166,00 kr. (Jobcenteret afholder kursusudgiften, hvis du har ret til 6 ugers jobrettet uddannelse i henhold til positiv listen)
Pris udenfor AMU-målgruppe: 9166,00 kr.

Målgruppe
pædagogmedhjælpere i daginstitutioner og andre med tilsvarende funktioner

Formål:
Uddannelsens formål er, at deltagerne selvstændigt og i samarbejde med kollegaer tilrettelægger trygge og udviklende rammer for barnets hverdag i daginstitutionen ud fra en forståelse for børns behov og udvikling, herunder forældresamarbejde, en inkluderende, sundhedsfremmende og anerkendende praksis samt indsats i forhold til børn med særlige behov.

Indhold:
Deltageren har indsigt i og kan handle ud fra lovgrundlaget for daginstitutioner samt de kommunalt vedtagne retningslinjer for dagtilbuddet. Deltageren kan; -Selvstændigt og i samarbejde med kollegaer tilrettelægge trygge og udviklende rammer for barnets hverdag i daginstitutionen ud fra en forståelse for børns behov og udvikling, -Selvstændigt og i samarbejde med kollegaer medvirke til at skabe et inkluderende fællesskab i børnegruppen, -Reflektere over egne relationskompetencer og indgå i et anerkendende samspil med børnene, -Tilrettelægge pædagogiske aktiviteter, som forener leg og læring, ud fra forståelse af børnekulturen og det enkelte barns ressourcer, -I samarbejde med kollegaer og andre samarbejdspartnere tilrettelægge pædagogiske aktiviteter, som støtter børn med særlige behov, ud fra en forståelse for det enkelte barns særlige udviklingsmuligheder, -Bidrage til en sundhedsfremmende og forebyggende indsatser ud fra viden om kost, bevægelse og hygiejnens betydning for barnets trivsel, Reflektere over egen pædagogiske praksis og -Selvstændigt indgå i en anerkendende og respektfuld dialog og samarbejde med kolleger og børnenes forældre omkring barnet og dets udvikling.

Pædagogisk arbejde med børn og unge

Øvrige kurser Antal hold Status
Dagpleje opkval. indenfor lærerp. og Neuroplæd 2 Kontakt skolen
Meditation og kropssscanning i børnehøjde 1 Kontakt skolen
AMU kurser Antal hold Status
6-ugers Jobrettet uddannelse, Pædagogisk medarbejd 0 Kontakt skolen
6-ugers Jobrettet uddannelse, SOSU-medarbejder 0 Kontakt skolen
6 ugers jobrettet uddannelse, Sosu-medarbejder 1 Ledige pladser
6 ugers jobrettet uddannelse, Pæd 1 Ledige pladser
Arbejdet med lavaffaktive metoder 0 Kontakt skolen
Arbejdet som dagplejer - Grundud. for dagplejer 0 Kontakt skolen
Børns motorik, sansning og bevægelse 1. 0 Kontakt skolen
Borgere med misbrugsproblemer, m/fjernundervisning 1 Ledige pladser
Den styrkede pædagogiske læreplan - eftermiddag 0 Kontakt skolen
Den styrkede pædagogiske læreplan 3 Ledige pladser
Farmakologi i somatikken 6 Ledige pladser
Farmakologi i psykiatrien 1 Ledige pladser
Den styrkede pædagogisk lærerplan 2 Ledige pladser
Læringsmiljø og børnsmotorik, sansning og bv 2. 0 Kontakt skolen
Medvirken til lægemiddelbrug m/fjernundervisning 1 Ledige pladser
Magt og omsorg 1 Ledige pladser
Medicinadministration m/fjernundervisning 1 Ledige pladser
Neuropædagogik som redskab i det pæd. arbejde 2 Ledige pladser
Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejde, Aabenraa Kommune 2 Ledige pladser
Neuropædagogik som redskab i pæd. arb. m/sansestim 0 Kontakt skolen
Personer med demens 0 Kontakt skolen
Opkvalificering i neuropædagogik med 1 Ledige pladser
Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejde 8 Ledige pladser
Pleje af den svært overvægtige borger 0 Kontakt skolen
Praktivejl. af PAU og SOSU-elever nye vejledere 1 Ledige pladser
Praktikvejledning Pau og Sosu elever - overbygning 1 Ledige pladser
Rehabilitering som arbejdsform 2 Ledige pladser
Selvstændigt arbejde m/rehab., m/fjernundervisning 0 Kontakt skolen
Temadag som eval. af læreplanskurset 0 Kontakt skolen
Tværsektorielt arbejde med rehab.,m/fjernundervisn 0 Kontakt skolen
Ikke planlagte kurser
Individuel kompetencevurdering i AMU - F/I
Webdesign byro aabenraa