kursus1    kursus2    kursus3    kursus4

 


  Fælles udbud af AMU-kurser i 2018/19 - klik her 

Der kan opleves problemer med visningen i Internet Explorer - derfor anbefaler vi at der bruges Google Chrome eller Microsoft Edge.


 

Mad og måltiders muligheder i dagtilbud

Valgte hold
Kursussted Social og Sundhedsskolen Syd, Bjerggade 4M, 6200 Aabenraa
Tilmeldingsfrist 29. april 2019
Startdato 20. maj 2019
Slutdato 22. maj 2019
Varighed 3,0 dage
Deltagerpris 1980,50 kr.
Pris for ledige 1980,50 kr.
Pris udenfor AMU-målgruppe 1980,50 kr.
Undervisningsform Dagundervisning
Undervisningstid 08:00-15:24
Beskrivelse ¿ Skabe sociale og pædagogiske rammer om måltidssituationer ud fra viden om de officielle anbefalinger for mad i relation til børns alder, udvikling og behov for mad- og drikkevarer, herunder inddrage lokale politikker. ¿ Tilrettelægge og deltage i aktiviteter og måltider, der tager individuelle hensyn til barnets mad og sikrer barnet størst mulig deltagelse i sociale børnefælleskaber. ¿ I de konkrete aktiviteter omkring mad og måltider bringe de 6 læreplanstemaer i spil. ¿ Med udgangspunkt i læring og dannelse, planlægge og udføre pædagogiske aktiviteter som udvikler børns madmod og madglæde ud fra viden om børns smagspræferencer, neofobi og kræsenhed.
Kontaktperson kursussekretær
Telefonnr 73334300
Email kurser@sosu-syd.dk
Kviknummer 54540619amu23
Minimum antal deltagere 18
Maksimum antal deltagere 28
28 ledige pladser
Fag til kurset:
Mad og måltiders muligheder i dagtilbud
Skolefagkode: 48667
Varighed: 3,0 dage
Timer pr dag: 7,4

Deltagerpris: 1980,50 kr.
Pris for ledige: 1980,50 kr. (Jobcenteret afholder kursusudgiften, hvis du har ret til 6 ugers jobrettet uddannelse i henhold til positiv listen)
Pris udenfor AMU-målgruppe: 1980,50 kr.

Målgruppe
Målgruppen for uddannelsen er medarbejdere, der arbejder med børn i dagtilbud, eksempelvis dagplejere, pædagogmedhjælpere og pædagogiske assistenter.

Formål:
Efter uddannelsen vil du kunne skabe pædagogiske rammer for mad og måltider og i et samarbejde med børn, forældre og kollegaer tilrettelægge pædagogiske aktiviteter ud fra en samlet viden om maden, måltidet, velsmagen og samværets betydning for børns trivsel og sundhed. Du vil herunder kunne arbejde med pædagogiske overvejelser i forhold til det pædagogiske læringsmiljø med vægt på børns læring, handlekompetence og dannelse. Ligeledes vil du kunne medtænke vigtige forhold som børneinddragelse, forældresamarbejde og børnefællesskaber i den praktiske planlægning af en pædagogisk aktivitet.

Indhold:
Med afsæt i et pædagogisk læringsmiljø og betydningen af det gode børneliv kan deltageren: Skabe sociale og pædagogiske rammer om måltidssituationer ud fra viden om de officielle anbefalinger for mad i relation til børns alder, udvikling og behov for mad- og drikkevarer, herunder inddrage lokale politikker. Tilrettelægge og deltage i aktiviteter og måltider, der tager individuelle hensyn til barnets mad og sikrer barnet størst mulig deltagelse i sociale børnefælleskaber. I de konkrete aktiviteter omkring mad og måltider bringe de 6 læreplanstemaer i spil.Med udgangspunkt i læring og dannelse, planlægge og udføre pædagogiske aktiviteter som udvikler børns madmod og madglæde ud fra viden om børns smagspræferencer, neofobi og kræsenhed. Anvende pædagogiske overvejelser i forhold til børns læring om måltidets betydning som et trygt fællesskab der forener forskellige madkulturer, og hvor madens velsmag stimulerer børns sanser og nysgerrighed. Med fokus på børns trivsel, sundhed og udvikling, inddrage forældre, kollegaer og øvrige samarbejdspartnere i meningsfulde dialoger og samarbejde omkring maden, måltidet, velsmagen og samværet.
Webdesign byro aabenraa