kursus1    kursus2    kursus3    kursus4

 


  Fælles udbud af AMU-kurser i 2018/19 - klik her 

Der kan opleves problemer med visningen i Internet Explorer - derfor anbefaler vi at der bruges Google Chrome eller Microsoft Edge.


 

6-ugers Jobrettet uddannelse - på dagtilbudsområdet og SOSU-området

Valgte hold
Kursussted Social og Sundhedsskolen Syd, Bjerggade 4M, 6200 Aabenraa
Tilmeldingsfrist 1. februar 2019
Startdato 18. februar 2019
Slutdato 29. marts 2019
Varighed 30,0 dage
Deltagerpris 0 Kr.
Pris for ledige 18618,00 kr.
Pris udenfor AMU-målgruppe 18618,00 kr.
Undervisningsform Dagundervisning
Undervisningstid 08:00-15:24
Beskrivelse Forløbet henvender sig til medarbejder, der ønsker at bliver introduceret til arbejdet med mennesker - både børn og voksne. Den jobrettet uddannelse retter sig både mod dagtilbudsområdet og sosu-området. Derved tilbydes en grundlæggende indsigt i metoder og redskaber der knytter sig til faglig viden indenfor arbejdet med mennesker i alle aldre.
Kontaktperson kursussekretær
Telefonnr 73334300
Email kurser@sosu-syd.dk
Kviknummer 54540619amu137
Kursusark Hent pdf
Minimum antal deltagere 15
Maksimum antal deltagere 20
3 ledige pladser
Fag til kurset:
Arbejdet med personer med autismespektertilstande
Skolefagkode: 48215
Varighed: 3,0 dage
Timer pr dag: 7,4

Pris for ledige: 1980,50 kr. (Jobcenteret afholder kursusudgiften, hvis du har ret til 6 ugers jobrettet uddannelse i henhold til positiv listen)
Pris udenfor AMU-målgruppe: 1980,50 kr.

Målgruppe
Værkstedsassistenter, omsorgsmedhjælpere, pædagogmedhjælpere, pædagogiske assistenter, social- og sundhedsassistenter og social- og sundhedshjælpere,

Formål:
Efter uddannelsen kan du indgå i det pædagogiske arbejde med børn, unge og voksne med autisme med respekt for den enkeltes særlige forudsætninger og hensigter.Uddannelsen giver dig viden om autisme som en helt særlig måde at opfatte og bearbejde verden, der har afgørende betydning for hvordan mennesker med autisme spiller sammen med andre.

Indhold:
- Deltageren kan indgå i det pædagogiske arbejde med børn, unge og voksne med autismespektertilstande med respekt for den enkeltes særlige forudsætninger, ønsker, hensigter og behov.- Deltageren har en basal viden om autisme med stort eller meget stort støttebehov, der tager afsæt i forståelse af autismens særlige kognitive, sansemæssige og sociale profil, dvs. udfordringer med intuitivt at læse det sociale, stressfølsomhed, systemtænkning, fokus på detaljer og gentagelser, sansefølsomhed og nogen gange psykisk sårbarhed.- Deltageren kan skabe meningsfulde læringsrum for barnet/den voksne med autisme med stort eller meget stort støttebehov i en passende balance mellem udvikling og kompensation. I denne forbindelse kan deltageren samarbejde med barnet eller den voksne med autisme om at gennemføre aktiviteter og socialt samvær, således at den enkelte støttes i at fornemme, udvikle og håndtere egne handlemuligheder og personlige valg.- Deltageren kan kommunikere og udvikle kommunikation med barnet eller den voksne med autisme på baggrund af barnets eller den voksnes foretrukne kommunikationsform og forudsætninger. - Deltageren kan med afsæt i kendskabet til det enkelte barn eller voksne med autisme aflæse og kende betydningen af selv små tegn som udtryk for ønsker og hensigter i kommunikationen. - Deltageren kan reflektere over egen indsats i forhold til målgruppen og dele disse overvejelser med kolleger, pårørende og eksterne samarbejdspartnere.
Børns kompetenceudvikling 0-5 år
Skolefagkode: 44299
Varighed: 5,0 dage
Timer pr dag: 7,4

Pris for ledige: 2828,50 kr. (Jobcenteret afholder kursusudgiften, hvis du har ret til 6 ugers jobrettet uddannelse i henhold til positiv listen)
Pris udenfor AMU-målgruppe: 2828,50 kr.

Målgruppe
Pædagogmedhjælpere, dagplejere m.fl.

Formål:
Deltagerne kan indgå i relation med det 0-5 årige barn, så de bidrager til barnets udvikling af kompetencer.

Indhold:
Deltagerne kan indgå i en relation med det 0-5 årige barn ud fra en forståelse og respekt for barnets udtryk, livssituation og oplevelse af verden. Derved bidrager de til barnets udvikling af kompetencer og livskvalitet. De kan formidle observationer af barnet til kolleger og indgå i en faglig dialog om støtte og vejledning til det enkelte barn. De kan medvirke i dialogen med forældrene om det enkelte barns specifikke udviklingsforløb.
Kontakt med sindslidende borgere i hjemmeplejen mm
Skolefagkode: 40933
Varighed: 5,0 dage
Timer pr dag: 7,4

Pris for ledige: 3147,50 kr. (Jobcenteret afholder kursusudgiften, hvis du har ret til 6 ugers jobrettet uddannelse i henhold til positiv listen)
Pris udenfor AMU-målgruppe: 3147,50 kr.

Målgruppe
Uddannelsen henvender sig især til social- og sundhedshjælpere eller ufaglærte i hjemmeplejen m.m. med intet eller meget ringe kendskab til arbejdet med mennesker med en sindslidelse.

Formål:
Deltageren kender menneskets adfærd ved psykoser og angsttilstande og er bevidst om sit ansvar for samarbejde med den sindslidende og relevante samarbejdspartnere. Deltageren kender sin egen funktion i hjemmeplejen med at give praktisk hjælp og bistand i forhold til den socialpsykiatriske organisation.

Indhold:
I det daglige arbejde i hjemmeplejen, på plejehjem m.m. kan deltageren på en tillidsvækkende måde skabe kontakt til og kommunikere med sindslidende.Deltageren kender sin egen funktion i hjemmeplejen m.m. i forhold til den samlede indsats for den sindslidende borger. I den forbindelse forstår deltageren sin funktion i forhold til socialpsykiatriens udvikling og organisering.Ud fra kendskab til baggrunden for menneskers adfærd ved psykoser og angsttilstande kan deltageren observere ændringer i borgerens behov og videregive dem til relevante samarbejdspartnere.Deltageren kan bede om hjælp til opgaver hos relevante samarbejdspartnere på baggrund af viden om arbejdsmiljøets betydning, eget jobområde, egne grænser og tværfaglige samarbejdspartneres ressourcer.
Medvirken til rehabilitering
Skolefagkode: 40126
Varighed: 3,0 dage
Timer pr dag: 7,4

Pris for ledige: 1789,10 kr. (Jobcenteret afholder kursusudgiften, hvis du har ret til 6 ugers jobrettet uddannelse i henhold til positiv listen)
Pris udenfor AMU-målgruppe: 1789,10 kr.

Målgruppe
Social- og sundhedshjælpere og andre medarbejdere i lignende jobfunktioner.

Formål:
Deltageren kan ud fra rehabiliteringsprincipper samarbejde tværfagligt om og medvirke ved tilrettelæggelse af dagliglivet sammen med borgeren.

Indhold:
Deltageren kan indgå i et tværfagligt samarbejde og medvirke ved tilrettelæggelse af dagliglivet sammen med borgeren, herunder henvise til støttemuligheder, ligesom deltageren ud fra relevante genoptræningsprincipper kan samarbejde med borgeren og det tværfaglige team om borgerens almindelige daglige livsførelse. Deltageren kan endvidere handle hensigtsmæssigt i forhold til reaktioner, denne møder hos borgeren, samt ud fra en rehabiliteringstænkning medvirke til at skabe rammerne for et selvstændigt og meningsfuldt liv for borgeren.
Mennesker med udviklings- og adfærdsforstyrrelser
Skolefagkode: 47981
Varighed: 3,0 dage
Timer pr dag: 7,4

Pris for ledige: 1980,50 kr. (Jobcenteret afholder kursusudgiften, hvis du har ret til 6 ugers jobrettet uddannelse i henhold til positiv listen)
Pris udenfor AMU-målgruppe: 1980,50 kr.

Målgruppe
Pædagogmedhjælpere, dagplejere, omsorgsmedhjælpere, pædagogiske assistenter, praktiske medhjælpere, værkstedsassistenter, klubmedarbejdere og familieplejere, der arbejder med børn, unge og voksne med ADHD og autisme og relaterede udviklingsforstyrrelser.

Formål:
Efter uddannelsen kan du med afsæt i kendskab til det enkelte barn, den unge eller voksne med udviklings- og adfærdsforstyrrelser og relaterede trivselsvanskeligheder se bag om adfærden og yde støtte til en trivselsfremmende social- og specialpædagogisk bistand.Uddannelsen giver dig viden om adfærd og reaktionsmønstre ved de hyppigst forekommende udviklingsforstyrrelser såsom autisme med støttebehov (svarende til aspergers syndrom) og ADHD samt om relaterede adfærds- og trivselsproblemer.

Indhold:
1. Deltageren kan med afsæt i kendskab til det enkelte barn, den unge eller voksne med udviklings- og adfærdsforstyrrelser, yde støtte til en trivselsfremmende social- og specialpædagogisk bistand.2. Deltageren har viden om adfærd og reaktionsmønstre ved de hyppigst forekommende udviklingsforstyrrelser såsom autisme med støttebehov, ADHD, OCD og Tourettes syndrom samt om relaterede trivselsproblemer så som adfærdsforstyrrelser.3. Deltageren kan indgå i en afstemt relation og samarbejde med den enkelte person med adfærds- eller udviklingsforstyrrelser og relaterede trivselsvanskeligheder, se bag om denne adfærd og tilpasse krav og forventninger til den enkelte persons forudsætninger med afsæt i dennes ressourcer. I forlængelse heraf kan deltageren iværksætte indsatser, der støtter, skærmer og fremmer den enkelte person med autisme og/eller ADHD, i forhold til trivsel i sociale sammenhænge4. Deltageren kan indgå i respektfuldt samarbejde med pårørende omkring den enkelte person med udviklings- og adfærdsforstyrrelser og udveksle relevante iagttagelser5. Kollegialt kan deltageren dele iagttagelser relevant for den enkelte person med udviklings- og adfærdsforstyrrelser i det daglige arbejde samt ved visitation og bevillinger.
Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejde
Skolefagkode: 44859
Varighed: 3,0 dage
Timer pr dag: 7,4

Pris for ledige: 1980,50 kr. (Jobcenteret afholder kursusudgiften, hvis du har ret til 6 ugers jobrettet uddannelse i henhold til positiv listen)
Pris udenfor AMU-målgruppe: 1980,50 kr.

Målgruppe
Målgruppen for uddannelsen er faglærte og ufaglærte medarbejdere, der varetager pædagogisk arbejde for og med børn, unge, voksne og ældre - herunder ældre med demens. Medarbejderne kan eksempelvis være pædagogiske assistenter, dagplejere, pædagogmedhjælpere, familieplejere, social- og sundhedshjælpere samt social- og sundhedsassistenter.

Formål:
Efter uddannelsen kan du anvende en neuropædagogisk tilgang som et redskab i det pædagogiske arbejde med børn, unge og voksne. Uddannelsen giver dig indblik i hjernens funktioner og sanseintegration. Du lærer at tage afsæt i den enkeltes behov, forudsætninger og udviklingsmuligheder i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde samt at reflektere over betydningen af din egen adfærd i samspillet.

Indhold:
Deltageren kan anvende en neuropædagogisk tilgang som et redskab i det pædagogiske arbejde med børn, unge og voksne.Med udgangspunkt i et grundlæggende indblik i hjernens funktioner, udvikling, og sanseintegration kan deltageren observere barnet/den unge/den voksne samt inddrage denne viden og observationer i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde. I det arbejde kan deltageren tage afsæt i den enkeltes behov, forudsætninger og udviklingsmuligheder samt reflektere over betydningen af egen adfærd i samspillet med barnet/den unge/den voksne. Desuden kan deltageren videregive relevante observationer til kolleger, pårørende og andre professionelle omkring barnet/den unge/den voksne.
Patientsikkerhed og utilsigtede hændelser
Skolefagkode: 40823
Varighed: 1,0 dage
Timer pr dag: 7,4

Pris for ledige: 813,50 kr. (Jobcenteret afholder kursusudgiften, hvis du har ret til 6 ugers jobrettet uddannelse i henhold til positiv listen)
Pris udenfor AMU-målgruppe: 813,50 kr.

Målgruppe
Social- og sundhedsassistenter

Formål:
Deltageren lærer om patientsikkerhed og vigtigheden af at formidle relevant viden og relevante observationer. Deltageren ved, hvem der kan indrapportere utilsigtede hændelser, og kender sin egen forpligtelse til at rapportere utilsigtede hændelser samt proceduren herfor. Deltageren ved, at indrapporteringssystemet har et læringssigte og lærer om kerneårsagsanalyse.

Indhold:
I det daglige plejearbejde er deltageren opmærksom på patientsikkerhed og kender sin egen rolle i forhold til at formidle relevant viden og relevante observationer. Deltageren ved, hvem der kan indrapportere utilsigtede hændelser, og kender sin egen forpligtelse til at rapportere sådanne samt proceduren herfor. Deltageren kender formålet med indrapporteringssystemet og kerneårsagsanalyse og kan bidrage til opfølgning på resultaterne i det daglige arbejde. I den forbindelse kan deltageren yde kollegial omsorg.
Rehabilitering som arbejdsform
Skolefagkode: 40125
Varighed: 2,0 dage
Timer pr dag: 7,4

Pris for ledige: 1269,40 kr. (Jobcenteret afholder kursusudgiften, hvis du har ret til 6 ugers jobrettet uddannelse i henhold til positiv listen)
Pris udenfor AMU-målgruppe: 1269,40 kr.

Målgruppe
Deltagere, som varetager jobfunktioner med direkte borgerkontakt inden for social- og sundhedsområdet eller det pædagogiske område, herunder voksenhandicapområdet, samt inden for psykiatrien.

Formål:
Deltageren kan arbejde ud fra centrale værdier og elementer i rehabilitering, bidrage til en målrettet rehabiliteringsindsats og dermed medvirke til forebyggelse af begrænsninger i borgerens liv.

Indhold:
Deltageren kan bidrage til en målrettet rehabiliteringsindsats for borgeren, forstår individuelle rehabiliteringsplaner, kender lovgrundlaget for rehabiliteringsindsatsen samt kan handle i overensstemmelse med centrale værdier og elementer i rehabilitering. Deltageren kan endvidere på baggrund af sin viden om rehabilitering som arbejdsform medvirke til at forebygge begrænsninger i borgerens fysiske, psykiske og sociale funktionsevne, således at dette fremmer dennes selvstændige og meningsfulde liv.
Samspil og relationer i pædagogisk arbejde
Skolefagkode: 42665
Varighed: 5,0 dage
Timer pr dag: 7,4

Pris for ledige: 2828,50 kr. (Jobcenteret afholder kursusudgiften, hvis du har ret til 6 ugers jobrettet uddannelse i henhold til positiv listen)
Pris udenfor AMU-målgruppe: 2828,50 kr.

Målgruppe
Målgruppen for uddannelsen er pædagogmedhjælpere, dagplejere, omsorgsmedhjælpere, værkstedsassistenter, klubmedarbejdere, medhjælpere i døgntilbud, familieplejere og husmedarbejdere.

Formål:
Formålet med uddannelsen er, at deltagerne erhverver sig pædagogiske redskaber i form af mål- og udviklingsrettet kommunikation, samarbejde og analysemetoder i deres daglige praksis, således at de kan forbedre kvaliteten af deres daglige samspil og relation med brugerne og brugernes pårørende.

Indhold:
Deltagerne kan i deres pædagogiske arbejde gennem målrettet og udviklingsorienteret kommunikation skabe udviklende samspil og anerkendende relationer med brugerne og deres pårørende. De kan anvende hensigtsmæssige analyse- og evalueringsmetoder, så de kan vurdere og udvikle egen og arbejdspladsens pædagogiske praksis.

Ældrepleje, sygepleje og sundhed i kommunalt regi

Øvrige kurser Antal hold Status
High og Low Arousal - Familieplejen - Sønderborg 1 Kontakt skolen
AMU kurser Antal hold Status
6-ugers Jobrettet uddannelse - på dagtilbudsområdet og SOSU-området 1 Ledige pladser
Borgere med multisygdomme 1 Ledige pladser
Borgere med misbrugsproblemer med fokus på demens 0 Kontakt skolen
Forflytningsvejleder Modul 1+ Modul 2 1 Ledige pladser
Forflytning og speciallejring i borgerens hjem - Modul 1 1 Ledige pladser
Vejledning i forflytning - Modul 2 1 Ledige pladser
Helhedspleje af borgere med kroniske smerter 0 Kontakt skolen
Injektion af medicin 1 Ledige pladser
Interkulturel kompetence i jobudøvelsen 0 Kontakt skolen
Kompetenceforløb for ufaglærte - SOSU 2 Ledige pladser
Konflikthåndtering i sosu-arbejdet 1 Ledige pladser
Medvirken til rehabilitering, m/fjernundervisning 2 Ledige pladser
Mentalisering i omsorgs- og relationsarbejde 1 Ledige pladser
Neuropædagogik som redskab i pæd. arb. m/sansestim 1 Ledige pladser
Neuropæda. som redskab i pæda. arb. m. sansestimu 1 Ledige pladser
Omsorg for personer med demens 4 Ledige pladser
Personer med demens, sygdomskendskab, m/fjernundervisning 2 Ledige pladser
Omsorg med personer med demens - Dalmark plejehjem - Sønderborg 0 Kontakt skolen
Personer med demens - Sygsdomskendskab, Aktiviteter og livskvalitet 1 Ledige pladser
Pleje af den svært overvægtige borger 1 Ledige pladser
Personer med demens, aktivering m/fjernundervis. 2 Ledige pladser
Personer med demens, aktivitet og livskvalitet - Tønder kommune 1 Ledige pladser
Personer med demens, aktiviteter og livskvalitet, Tønder kommune 0 Kontakt skolen
Personer med demens 3 Ledige pladser
Praktikvejleder, Pau-og Sosu-elever 1 Ledige pladser
Praktivejl. af PAU og SOSU-elever nye vejledere 1 Ledige pladser
Praktivejl. af PAU og SOSU-elever basis m/fjernundervisning 1 Ledige pladser
Praktikvejleder, PAU- og SOSU elever, Ajouføring 0 Kontakt skolen
Praktikvejleder, PAU- og SOSU elever, EUX, Talent 0 Kontakt skolen
Praktikvejleder, PAU- og SOSU elever, Ajouføring m/fjernundervisning 2 Ledige pladser
Praktikvejlederens kommunikation med elev/læring 1 Ledige pladser
Praktikvejleder, PAU- og SOSU-elever, Ajourføring med forkus på DIGI-Tech uddannelsen 1 Ledige pladser
Praktikvejledning Pau og Sosu elever - overbygning 1 Ledige pladser
Psykiatri videreuddannelsesforløb 1 Ledige pladser
Rehabilitering som arbejdsform 4 Ledige pladser
Selvstændigt arbejde m/rehab., m/fjernundervisning 2 Ledige pladser
Sang og musik i relation med mennesker med demens 2 Ledige pladser
Sårbehandling, behandlingskrævende sår. 1 Ledige pladser
Tidlig opsporing af sygdomstegn m/fjernundervis. 2 Ledige pladser
Tværfagligsektorielt arb. m. rehabilitering 1 Ledige pladser
Tværsektorielt arbejde med rehab.,m/fjernundervisn 2 Ledige pladser
Uhensigtsmæssig adfærd og udadreageren ved demens 6 Ledige pladser
Uhensigtsmæssig adfærd og udadreageren ved demens, m/fjernundervisning 2 Ledige pladser
Ikke planlagte kurser
Individuel kompetencevurdering i AMU - F/I
Medvirken til pleje af borger med KOL
Medvirken til rehabilitering
Webdesign byro aabenraa