CSR-mærke til SOSU Syd

Udgivet: 27.02.2023

SOSU Syd har i 2023 fået en CSR-mærkning af Aabenraa Kommune.

Det er en mærkning, der viser, at her er der en virksomhed eller institution, der gør en særlig indsats for bl.a. at tage et socialt ansvar og indlemme udsatte borgere i vores arbejdsplads til fælles glæde.

 

FAKTA:

  • CSR (Corporate Social Responsibility) kaldes også samfundsansvar, social ansvarlighed, bæredygtighed og tredobbelt bundlinje.
  • CSR betyder groft sagt en virksomheds samfundsmæssige ansvar. Det er dog en betegnelse, der kan dække over mange forskellige ting. Det kan være meget forskelligt, hvordan den enkelte virksomhed vælger at praktisere det, da det inkluderer flere former for initiativer.
  • Eksempler på CSR kan være forskellige miljø- og klimahensyn, fokus på sociale vilkår eller økonomiske udfordringer – eller en øget indsats for at forbedre medarbejdernes vilkår. Det er i høj grad etiske områder, der bliver berørt, når en virksomhed har fokus på CSR. Som virksomhed behøver man ikke at berøre alle områder. Man skal vælge det, der giver mening for ens virksomhed, og som man ønsker at gøre en ekstra indsats for. Derudover er det også en god idé at have sine interessenter in mente. Det skal helst være noget, der skaber værdi for dem på den lange bane.
  • Aabenraa Kommune uddeler hvert år et CSR-mærke for social ansvarlighed. I år modtager 123 virksomheder mærket.

 

På SOSU Syd har vi haft 10 fleksjobbere ansat og 5 virksomhedspraktikanter – det er i en del af det som gør os i stand til at opfylde kriterierne som en socialt ansvarlig virksomhed – og dermed kan få tildelt CSR-mærkningen. Men vi har også flere initiativer på klimaområdet, der er værd at fremhæve.

Ressourcechef Lene Geertsen siger: ”Jeg hører fra bl.a. virksomhedspraktikanter, at der er en meget imødekommende kultur på SOSU Syd. Når man fx starter i en virksomhedspraktik, så er det fordi noget har været svært i arbejdslivet, og det er rart at blive mødt af nye kolleger med en hilsen og en imødekommenhed – ikke blot af de nærmeste kolleger eller kontaktpersoner, men faktisk af alle ansatte. Det, tror jeg, er noget af det afgørende for, at vi har succes med at tage imod og integrere mennesker, som på den ene eller anden måde har været igennem noget svært.”